Ontwikkeling versus beheer

Softwareproductontwikkeling en IT Servicemanagement hebben nogal wat cultuurverschillen en die leveren wel eens spanningen op. Met de kernkwadranten van Ofman kunnen die aan elkaar worden verbonden.

IT servicemanagement (ITSM) houdt zich bezig met beheer en dat vraagt om stabiliteit en risicobeheersing. De valkuil hiervan is het ontstaan van bureaucratie en traagheid en dat leidt tot de uitdaging van aanpasbaarheid en wendbaarheid. Ten allen tijde zal beheer chaos en onbetrouwbaarheid proberen te vermijden.

Software productontwikkeling (SPO) wil juist innovatie en snelheid en kent daarmee de chaos en onbetrouwbaarheid (die een allergie is bij IT servicemanagement) als valkuil. De uitdaging is stabiliteit en betrouwbaarheid. Binnen ontwikkeling wil men juist bureaucratie vermijden (die een valkuil is bij IT servicemanagement).

Door deze culturen zal de software productontwikkeling de verwachting hebben dat IT servicemanagement vertragend werkt door hun focus op stabiliteit en risicobeheersing. IT servicemanagement zal daarentegen juist het gevoel krijgen dat software productontwikkeling de stabiliteit zal verstoren met hun gewenste innovaties en snelheid. Dit versterkt zich wanneer beide beroepsgroepen in stereotypen gaat denken.

Om deze culturele tegenstellingen te doorbreken is vertrouwen nodig in elkaars kernkwaliteiten en daarmee rekening te houden. Dan zijn beide beroepsgroepen geen natuurlijke vijanden meer, maar zorgen ze voor een veerkracht die voor beide doelgroepen van belang is.

Meer informatie:
Bezieling en kwaliteit in organisaties, Ir. Daniel D. Ofman, 1999

Welkom » Welkom bij Preminent » Informatietechnologie » Voor gebruikers » Beheer » Ontwikkeling versus beheer