Hoe kun je AI gezond en bewust gebruiken?

In de eerste twee artikelen ben ik ingegaan op de globale resultaten van het onderzoek naar de effecten van AI op de hersenen en de gevolgen van AI op de hersenen. In dit derde artikel formuleer ik een aantal tips, waarmee je beter gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Hiermee sluit ik het drieluik van artikelen die gebaseerd zijn op onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) af.

In de beide vorige artikelen in deze reeks zagen we dat het gebruik van kunstmatige intelligentie nadelige gevolgen kan hebben wanneer het niet goed wordt gebruikt. De opgedane kennis is oppervlakkig, teksten zijn niet echt onderscheidend en voor de student voelt het niet echt als een eigen werkstuk, waarvoor moeite is gedaan. Nadeel is daarbij dat de kennis ook niet echt blijft hangen, het vervluchtigt veel sneller dan kennis waarvoor meer moeite wordt gedaan. Scholen zouden er goed aan doen om het gebruik van kunstmatige intelligentie didactisch te begeleiden.

Gebruik kunstmatige intelligentie als denkhulpmiddel

Het is verleidelijk om direct met kunstmatige intelligentie aan de slag te gaan door vragen te stellen en de antwoorden over te nemen. Het is echter verstandiger om eerst zelf je gedachten te ordenen en dit door kunstmatige intelligentie daarna aan te vullen en te verrijken. Hiermee ga je betere vragen stellen en voorkom je eerder dat je klakkeloos onzinnige antwoorden overneemt. Kunstmatige intelligentie kan je namelijk ook op het verkeerde been zetten en dat kun je voorkomen door eerst voldoende kennis van het onderwerp waarmee je bezig bent te hebben.

Gebruik kunstmatige intelligentie om je uit te dagen

Het is verleidelijk om met kunstmatige intelligentie naar bevestiging van je ideeën te zoeken wanneer je met een onderwerp bezig bent. Kunstmatige intelligentie zal daar in veel gevallen informatie voor leveren. Maar de kennis wordt des te beter als je ook naar tegenargumenten, alternatieve perspectieven en kritiek op je redenering zoekt door vragen te stellen als: “Geef een tegengesteld standpunt met onderbouwing”. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het levert je wel aandachtspunten op, waarmee je je werkstuk kunt verrijken.

Gebruik je eigen woorden

Het is verleidelijk om teksten die met kunstmatige intelligentie worden gemaakt over te nemen in je tekst. Nadeel is vaak dat de woordkeus en stijl van de afzonderlijke fragmenten van elkaar kunnen verschillen. Het is daarom beter om eerst die informatie goed door te nemen en het inhoudelijk te begrijpen en daarna in je eigen stijl met je eigen woorden op te schrijven. Hierdoor begrijp en onthoud je de tekst beter en worden tevens de taalgebieden in je hersenen geactiveerd.

Gebruik kunstmatige intelligentie voor het vormen van ideeën

Het is verleidelijk om kunstmatige intelligentie een kant en klare tekst over je onderwerp te laten schrijven, maar dat is vragen om moeilijkheden. Je hebt dan weliswaar een tekst, maar de tekst voelt niet als eigen, kan fouten bevatten en het herinneren van de inhoud ervan geeft allerlei problemen. Beter is het om kunstmatige intelligentie in te zetten om de structuur van een document op te stellen, ideeën en voorbeelden te genereren of nieuwe invalshoeken voor te stellen.

Train je geheugen

Het is verleidelijk om snel iets op te leveren en daar verder niet meer naar te kijken; af-is-af nietwaar? Het is echter beter om nog een soort samenvatting voor jezelf te maken. Daarmee herhaal je hetgeen je hebt voortgebracht nog eens op een andere manier en kun je het achteraf beter herinneren. Je zou daarvoor bijvoorbeeld de techniek kunnen gebruiken die de Amerkiaanse natuurkundige Richard Feynman hanteerde. Probeer het onderwerp aan iemand uit te leggen die niet met het onderwerp bekend is, het liefst een kind; dat dwingt je om het eenvoudig uit te leggen. Je komt daarbij vanzelf de onderwerpen tegen die nog verder uitgewerkt moeten worden en waar je nog aanvullende informatie voor nodig hebt.

Focus je op het onderwerp

Het is verleidelijk om direct te reageren op de vele impulsen die je krijgt wanneer je aan het werk bent. De telefoon gaat, er komt een appje binnen, even de e-mail bekijken en beantwoorden. Nadeel is dat deze acties je steeds weer afleiden van het onderwerp waarmee je bezig bent. Wanneer het een taai onderwerp is, loop je de kans dat je steeds de eenvoudigere taken oppakt en dus niet aan het eigenlijke werk toekomt. Het is daarom beter dat je alleen bezig blijft met het betreffende onderwerp en bij langdurige klussen af en toe pauze neemt om andere zaken tussendoor in een beperkte tijd op te pakken. Beperk die tijd en pas bijvoorbeeld de Eisenhower methodiek toe, waarbij je alleen de echt urgente en belangrijke onderwerpen aandacht geeft en de andere later oppakt. Anders verval je alsnog in de eerder genoemde valkuil.

Stel het gebruik van kunstmatige intelligentie bewust uit

Wanneer je ergens niet meteen mee verder komt is het verleidelijk om direct hulp te zoeken bij kunstmatige intelligentie. Het is echter beter om eerst de tijd te nemen om het probleem zelf te analyseren, eventueel van andere gezichtspunten te bekijken en een eerste (wellicht nog onvolledige) oplossing te bedenken. Het helpt je tevens om een betere vraag aan de kunstmatige intelligentie te stellen en dat levert vaak weer een beter antwoord op.

Afsluiting

Ik hoop dat deze artikelenreeks en deze tips het gezond gebruik van kunst-matige intelligentie bevordert. Veel succes!

Welkom » Welkom bij Preminent » Informatietechnologie » Voor gebruikers » Artificial Intelligence (AI) » Wat doet AI met je hersenen? » Hoe kun je AI gezond en bewust gebruiken?