Bij Design Thinking wordt veel aandacht besteed aan wat een systeem voor de eindgebruiker kan betekenen. De eindgebruiker is dan ook het uitgangspunt van het gehele proces en zorgt dan ook voor de visualisatie die in het gehele traject leidend zal zijn. Aanvankelijk kost dat veel inspanning, maar dat verdient zich later vaak ruimschoots terug, omdat de gebruiker daarmee ook krijgt wat is gevraagd.

What is?
De eerste fase richt zich op het probleem en welke oplossing daar het meest passend voor is. Dat betekent dat er een journey-mapping ontstaat, die beschrijft wat de oplossing zou moeten gaan doen.
Dit wordt gevolgd door een Value Chain Analysis, die de bedrijfs-waarde van de oplossing vaststelt, waardoor deze ook afgewogen kan worden tegen de kosten die met het proces gepaard gaan.
Daarna kan met mindmapping verder invulling worden gegeven aan de oplossing, die vervolgens wel opnieuw op waarde (en kosten) moet worden beoordeeld.
What if?
Met brainstorming worden de ideeën uit de What-is-fase verder uitgewerkt en vastgelegd in een ontwikkelplan. Dat kan vervolgens in de volgende fase worden voorgelegd aan de opdrachtgever en de eindgebruikers.
What wows?
Het gaat bij Design Thinking om het uiteindelijke effect voor de eindgebruiker, deze moet er enthousiast van worden. Dat betekent dat de eerdere aannames opnieuw worden getest op bruikbaarheid en zonodig worden aangepast.
Door snel prototypes te maken en deze aan de eindgebruikers voor te leggen wordt ook snel duidelijk of de eerdere aannames in de praktijk ook echt werken. Ook hier kunnen zonodig aanpassingen worden gedaan.
What works?
In de laatste fase komt de gebruiker weer dichter bij en wordt bij de Customer Co-creation betrokken, waarbij samen met de ontwikkelaars wordt gekeken waar nog eventuele verbeterpunten aanwezig zijn.
Tijdens de Learning Launch wordt nog eens bekeken hoe de oplossing het best geïmplementeerd kan worden in de organisatie, zodat er zo’n groot mogelijk rendement of kwalitatief voordeel uit voortkomt.