Leerpiramide van Bales

De effectiviteit van leren verschilt per vorm. Bales heeft hiervan een overzicht gegeven in de vorm van een piramide. De effectiviteit van de laagste onderdelen is het hoogst (piramide is het breedst) en van de hoogste onderdelen (piramide is het smalst) het laagst.

Het geven van een college en het lezen van boeken mag dan efficiënt zijn, maar het blijkt niet effectief als het op het leren aankomt.

Door er meer zintuigen bij te betrekken, bijvoorbeeld door audiovisuele elementen toe te voegen blijft de leerstof al beter hangen. Overigens gaat dat weer minder op als er dan teksten worden getoond. Ook demonstraties geven een aanzienlijk beter effect, daarmee wordt leren een ervaring van zien en beleven.

Door met elkaar in discussie te gaan of praktijkoefeningen te doen wordt die ervaring en het beleven nog verder versterkt, want je ervaart het niet doordat een ander iets doet, maar omdat je het zelf doet.

Het doen heeft overduidelijk het meeste effect, evenals het geven van onderwijs aan anderen. Het voordeel is dat je door deze manier van leren je veel beter voor moet bereiden en als je dat niet doet, je in je hemd komt te staan. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Meer informatie:
Audio-visual methods in teaching, E. Dale, 1954
Leren leren, Dr. L.G.M. van Berkestijn, 2002

Welkom » Welkom bij Preminent » Bedrijfssturing » Personeel » Persoonlijke ontwikkeling » Leerpiramide van Bales