Growth and Fixed Mindset

Wanneer een medewerker zich ontwikkelt levert dat aanvankelijk vaak nogal wat weerstand op. Deze weerstand moet overwonnen worden om de medewerker effectief te kunnen ontwikkelen. In dit model worden vier afzonderlijke zones onderscheiden die bepalend zijn voor het leergedrag. Voor effectief leren is een growth mindset nodig.

Dit model onderscheidt twee soorten mindsets: de fixed mindset en de growth mindset. Deze mindsets zijn beide in twee zones onderverdeeld, die elk weer een aantal eigenschappen heeft. Deze zones worden hierna beschreven.

Comfort zone
Dit is de uitgangssituatie van de medewerker. Deze situatie is voor de medewerker bekend en dat geeft hem of haar een veilig gevoel en een gevoel dat alles In Control is. Niets verrast hem meer en dat geeft stabiliteit.

Stresszone
Wanneer de medewerker buiten de comfortzone stapt geeft dat een onveilig gevoel, want de nieuwe situatie is voor hem of haar niet bekend. Dat levert stress op en om dat te vermijden ontstaan er dan ook vaak excuses en de neiging om weer terug te vallen naar de comfortzone. Door de onzekerheid worden medewerkers in deze fase ook beïnvloedbaar door de mening van anderen.

Leerzone
De leerzone is aanvankelijk nog steeds niet gemakkelijk voor de medewerker. Er zijn uitdagingen en problemen, maar daar leert de medewerker mee om te gaan. Hij of zij ontwikkelt nieuwe ervaringen en langzamerhand ontstaat er weer een nieuwe en ruimere comfortzone.

Groeizone
In de groeizone heeft de medewerker doelen bepaald en ook bereikt. Dromen over de toekomst zijn uitgekomen en dat geeft het vertrouwen dat er ook nog meer mogelijk is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de medewerker naar dergelijke succes-ervaringen meer wil en nieuwe doelen stelt en die gaat nastreven.

Welkom » Welkom bij Preminent » Bedrijfssturing » Personeel » Persoonlijke ontwikkeling » Growth and Fixed Mindset