
In een leerproces kunnen verschillende keuzes worden gemaakt bij het begeleiden. Er kunnen daardoor verschillende stijlen worden onderscheiden, die elk een aantal karakteristieken en waarbij degene die het leerproces begeleidt ook een andere rol heeft.
Divergerende stijl
Hierbij stelt de begeleider zich op als helper of vriend. Deze heeft daardoor zowel veel aandacht voor het leerproces als voor de lerende.
Assimilerende stijl
De begeleider komt hierbij in de rol van leraar of docent. Binnen deze stijl is er veel aandacht voor zowel de leerinhoud als het leerproces.
Convergerende stijl
Bij de convergerende stijl stelt de begeleider zich op als instructeur of expert. Daarbij richt hij of zij zich sterk op de leerinhoud en de leerresultaten.
Accommoderende stijl
De begeleider stelt zicht hierbij op als coach en facilitator. Vanuit deze rol is er zowel veel aandacht voor de lerende als voor de leerresultaten.
Niet te strict toepassen
Het lastige van dit soort modellen is dat al snel naar een van de vier stijlen gekeken wordt, terwijl de begeleiders zich ook soepel in meerdere stijlen kunnen bewegen. Ook kan een begeleider zelf in de basis heel sterk een bepaalde stijlvoorkeur hebben, terwijl in de rol die hij of zij heeft, een andere stijl wordt gevraagd.
Anderzijds hebben lerenden ook niet altijd een gelijke behoefte. De een is meer gebaat bij een bepaalde stijl dan een andere. Ook daarom is enige flexibiliteit van de begeleider wenselijk.