Leerstijlen van Kolb

De leerstijlen van Kolb hangen nauw samen met de managementstijlen en begeleidingsstijlen van hem. Ze hebben alle drie een plaats in het dynamisch veld leren.

De leerstijlen van Kolb kennen twee assen en vier vlakken die van belang zijn. Op de beide assen worden de tegenstellingen tussen actief experimenteren (doen) en reflectieve observatie (toekijken) enerzijds en concrete ervaring (voelen) en abstracte begripsvorming anderzijds tegenover elkaar geplaatst.
De vier vlakken worden hierna verder uitgewerkt.

Activist
De activist combineert actief experimenteren met concrete ervaring. Door te doen en te voelen komt hij of zij tot nieuwe inzichten.
Deze leerstijl lijkt steeds van de hak op de tak te springen en zich niet erg te concentreren op hetgeen geleerd moet worden. Maar de experimenten en het gevoel dat die opleveren zijn voor de lerende een doorgaand leerproces.

Observeerder
De observeerder combineert de reflectieve observatie en de concrete ervaring. Door te kijken en te voelen gebruikt hij of zijn de zintuigen om te leren.
Door deze combinatie lijkt de observeerder wellicht wat passief en afstandelijk. De concrete ervaringen worden bekeken en geregistreerd. Het leereffect lijkt daarbij sterk afhankelijk te zijn van de registratie van de waarnemingen.

Pragmaticus
De pragmaticus combineert het actief experimenteren met abstracte begripsvorming. Door te denken en te doen leert hij over dat wat hij of zij wil eren.
De pragmaticus is bovenal praktisch en verzamelt daarom beproefde technieken die nu kunnen hebben voor hem of haar. Alles wat hem van nut is wil hij of zij graag leren en vooral ook direct kunnen toepassen, want het vergroot zijn og haar effectiviteit.

Theoreticus
De theoreticus combineert de reflectieve observatie met abstracte begripsvorming. Door te kijken en te denken komt hij tot inzicht.
Deze leerstijl put de kennis uit boeken en combineert het met waarnemingen in de echte wereld. Door de abstracte begripsvorming te combineren met de waarnemingen ontstaan nieuwe inzichten, die waar nodig verder uitgediept kunnen worden en zo nieuwe inzichten opleveren.

Meer informatie:
Leren volgens Kolb, M. Nieweg, 2006

Welkom » Welkom bij Preminent » Bedrijfssturing » Personeel » Leerstijlen van Kolb