Interacting spheres

De relatie tussen het management en de professionals die in hun team werken is niet altijd eenvoudig. Beiden hebben ze bepaalde belangen en drijfveren, die in een aantal gevallen blijken te botsen.

Een veel voorkomend probleem is in veel organisaties dat de manager en professionals andere belangen hebben. De managers willen de processen beheersen, veranderingen sturen en daarmee de professionals naar hun hand zetten.
Voor veel professionals is een dergelijke benadering vaak een bron van irritatie en dat levert nog wel eens een conflict op met de managers. Alhoewel dit oerconflict vaak voorkomt, kan dit ook worden vermeden door elk van beiden het eigen domein te gunnen. Het zijn de gebieden waar de managers enerzijds ene de professionals anderzijds zelf mogen beslissen en waar ze door de andere partij de ruimte wordt geboden.

Dit eigen domein is dan ook belangrijk voor beide partijen, wanneer de andere partij dat domein betreedt, dan wordt het domein door de bezittende partij verdedigd. Het scheiden van beide domeinen leidt vaak tot een aanzienlijke afname van het aantal conflicten.

Er is echter nog wel wat overlap, dat is het gebied waar beide partijen aanspraak op maken. Alhoewel dit gebied bij veel organisaties een beperkte grootte heeft, is het toch belangrijk om juist hierover heldere afspraken te maken. Dat kan bestaan uit samenwerking in het kader van het algemene belang, maar ook op inspraak. Een aantal van dit soort punten kan zijn Output, professionalisering en strategie

Meer informatie:
Veranderkunde in zeven vragen, H. Vermaak, 2002

Welkom » Welkom bij Preminent » Bedrijfssturing » Personeel » Interacting spheres