Oriëntatie van het management

Vaak is het voor een manager niet mogelijk om zich op alle aspecten van het management te richten. Bovendien is dat ook niet altijd nodig en moet worden gekozen voor de aspecten die voor de organisatie het meest van belang zijn.

In dit model zijn er eigenlijk twee basis keuzes:

  • Richt de manager zich op de organisatie zelf of juist op de klanten en de markt
  • Richt de manager zich op de verandering of juist op het in stand houden van de organisatie

De vier mogelijke combinaties die uit de keuzes voortkomen geeft het gevolg van de keuzes voor de organisatie weer en deze worden hierna beschreven.

Efficiëntie

Hierbij richt de manager zich op het interne functioneren en op het beheersen van de werkzaamheden van de organisatie. Door de organisatie zo soepel mogelijk te mogelijk te laten functioneren kan aan de klant vaak een lagere prijs worden geboden en kan de organisatie daardoor op prijs concurreren met de andere marktpartijen.

Effectiviteit

Bij effectiviteit richt de manager zich ook op het beheersen van de werkzaamheden van de organisatie, maar richt deze naar wat de klanten van de organisatie vragen. Door goed in te spelen op de behoeftes en wensen van de klanten biedt de organisatie meer waarde. Dit kan betekenen dat het product of de dienst wat duurder is, maar beter aansluit bij de klant, waardoor de klant deze extra prijs graag wil betalen.

Flexibiliteit

Bij flexibiliteit is het belang van de klant ook van groot belang. In dit geval kan de organisatie echter niet voldoen aan de wensen van de klant en moet veranderen. Uiteraard zullen de kosten van de verandering de prijs van het product of de dienst verhogen, maar ook nu levert het voor de klant extra waarde op. Ook voor de organisatie zelf kan een dergelijke verandering van belang zijn, om in te kunnen blijven spelen op de veranderende markt.

Creativiteit

Wanneer de organisatie zelf wil veranderen en de interne producten en/of processen wil verbeteren kan creativiteit worden ingezet. Uiteraard zal daarbij altijd met een scheef oog naar de markt en de concurrenten worden gekeken. Want de verandering moet uiteindelijk wel een positief gevolg hebben voor de markt en wellicht bestaan er al best practices voor het marktsegment, die voor deze verandering kunnen worden gebruikt.

Taakverdeling binnen een managementteam

Uiteraard kan een managementteam keuzes maken om bepaalde managers en hun afdelingen een andere oriëntatie te geven. Het zou vreemd zijn als een hoofd productie niet voornamelijk op efficiëntie is gericht, een afdeling met accountmanagers de effectiviteit en flexibiliteit van de organisatie voor ogen te houden en innovatie flexibiliteit en creativiteit belangrijk zou vinden. De organisatie als geheel zal echter toch een basisoriëntatie hebben, die wanneer het spannend wordt de overhand zal krijgen.

Welkom » Welkom bij Preminent » Bedrijfssturing » Management » Oriëntatie van het management