Wanneer iemand veranderingen wil aanbrengen in de organisatie kan dat op weerstand stuiten van de medewerkers in de organisatie. Daarom moet goed rekening worden gehouden met de belangen van zowel de veranderaar als van de rest van de organisatie. Onderstaand model kan daarbij helpen.

Het is binnen verandermanagement belangrijk om de belangen van iedereen in de organisatie mee te wegen. Er zijn daarbij in grove lijnen vier mogelijkheden om de verandering aan te pakken. Wat de beste manier is, is vaak afhankelijk van de situatie zelf.
Tegenbewegen
Dit treedt op als de belangen van de veranderaar voorop worden gesteld en anderen weinig aandacht aan de verandering geschenken en er weinig belangen bij hebben.
De veranderaar kan er in die gevallen voor kiezen om voorstellen te doen, de anderen te overtuigen, verwachtingen uitspreken of hen te confronteren met de gevolgen. Wanneer de veranderaar macht kan uitoefenen over de anderen kan hij ook positieve of negatieve sancties verbinden aan het wel of niet meewerken aan de veranderingen.
Gelijk op
In deze situatie hebben beide partijen een groot belang bij de verandering en kan de veranderaar ervoor kiezen om op basis van gelijkwaardigheid met de anderen samen te werken. In een dergelijke situatie kunnen alle partijen een gemeenschappelijke en daardoor ook gedragen visie ontwikkelen, maar ook open in onderhandeling gaan met elkaar om zo samen naar een optimale uitkomst toe te werken.
Wegbewegen
Wanneer het belang bij alle betrokkenen laag is kan de veranderaar er ook voor kiezen om het verandervoorstel even te laten liggen. Er is in dergelijke gevallen toch niet veel urgentie en dat kan gebruikt worden om die tijd te gebruiken om de spanning die er mogelijk is voor de verandering weg te laten vloeien, waardoor de verandering daarna eenvoudiger kan worden doorgevoerd.
Meebewegen
In dit geval is het belang van de veranderaar laag en heeft hij of zij alle tijd om de mensen mee te nemen in het proces. Doordat het belang bij de andere betrokkenen veel hoger is, komen zij vanzelf wel in actie. De veranderaar kan daardoor de betrokkenen veel beter betrekken en meer naast hen gaan staan door conclusies en besluiten samen te vatten, begrip te tonen en goede impulsen te honoreren. Zolang de betrokkenen meewerken zal deze positieve benadering de grootste resultaten opleveren.
Soms is het zoeken naar de goede route, zeker als de belangen van de betrokkenen nogal van elkaar verschillen.